Toen Johan Koks zeven jaar geleden begon als praktijkondersteuner ggz vonden alle gesprekken nog plaats in de spreekkamer van de Limburgse huisartsenpraktijk. Inmiddels ziet zijn werk er anders uit. Via het online platform Evie werken cliënten zelfstandig aan hun doelen.
Johan Koks begeleidt zijn cliënten voor een groot deel digitaal via Evie. Hij is positief over deze vorm van hybride zorg. “Doordat ze thuis al aan de slag gaan, kunnen we tijdens het gesprek in de praktijk meteen de diepte in.” Als praktijkondersteuner ben je beperkt in je middelen, vertelt Johan. “Je kunt cliënten niet elke week op gesprek laten komen. Door de inzet van online zelfhulpmodules kunnen mensen in eigen tempo en in eigen tijd aan de slag met de doelen die ze zelf gesteld hebben.”
Beeldbellen bij angstklachten
Hoewel cliënten zelden zelf om digitale zorg vragen, biedt Johan het tegenwoordig standaard aan. “Voorheen was ik daar nog selectief in. Ik dacht dat het bijvoorbeeld technisch te ingewikkeld voor ouderen zou zijn. Maar ik werd verschillende keren positief verrast.” Johan zet vooral online zelfhulpprogramma’s in en incidenteel beeldbellen. “Via het platform Evie maken mensen de opdrachten en ik geef daar feedback op. Dat gebeurt met name via de chatfunctie. Daarnaast komen ze één keer per drie weken naar de praktijk voor een gesprek.”
Beeldbellen is volgens Johan heel geschikt voor mensen met angstklachten. Zo had hij een cliënt met complexe problematiek, die in een sociaal isolement zat en eerdere behandelingen afbrak omdat hij de deur niet uit durfde. Beeldbellen bleek een veilige opstap. Johan: “We werkten samen toe naar een fysieke afspraak en dat is gelukt.”
Ook een jongen met adhd had baat bij hybride zorg. Hij kwam geregeld langs voor een gesprek als hij veel last had van oplopende spanning; hij neigde op die momenten naar middelengebruik. Na een paar gesprekken ging het weer beter. Nu is de jongen zover dat hij behoefte heeft om de onderliggende oorzaak van zijn problematiek te onderzoeken. Johan: “Ik heb hem e-health aangeboden en ik zie dat het werkt. Het online zelfhulpprogramma biedt veel visueel materiaal en geluidsfragmenten. Die afwisseling is prettig en deze jongen pikt er veel van op.”
‘Online gezicht’
Wat wel eens als nadeel van digitale zorg wordt gezien, is dat men zich online beter voor kan doen. “Dat herken ik wel”, zegt Johan. “Mensen kunnen hun ‘online gezicht’ opzetten. Dat kun je niet helemaal voorkomen. Maar ik sta daar wel bij stil en bespreek het met ze. Op het moment dat het zich weer voordoet, benoem ik het opnieuw. Mijn ervaring is dat het ‘online gezicht’ verdwijnt als ze eenmaal vertrouwd zijn met mij en de setting.”
Maatwerk
Ook voor de behandelaar heeft hybride zorg voordelen, denkt Johan. “Het geeft een andere dynamiek en afwisseling in je werk, maar belangrijker is dat het echt iets oplevert voor de cliënt. Niet iedereen is erbij gebaat. Voor sommige ouderen is het te complex. Anderen haken om andere redenen af. Dan kijken we samen wat wel werkt.”
Hoewel e-health in opkomst is, ziet Johan het als aanvullend. “Een kwart van mijn cliënten gebruikt het. De meerderheid zie ik gewoon in de praktijk. Maar ik verwacht dat hybride zorg steeds normaler wordt – ook voor ons als zorgverleners.”