Een gesprek vanuit je eigen huis. Geen reistijd, geen drempel, wel de hulp die je nodig hebt.
Steeds meer ggz-behandelaren gebruiken digitale mogelijkheden. Denk aan chatgesprekken, beeldbellen, apps of zelfhulpmodules.
Digitaal contact is efficiënt, bespaart tijd en is minder belastend
Via beveiligde chatgesprekken kun je ook buiten de geplande afspraken om vragen stellen.
Met online dagboeken en zelfhulpmodules kun je klachten beter bijhouden en deze samen met je behandelaar bespreken.
Veel mensen gebruiken sociale media en zijn actief in online groepen of communities. Er komen ook steeds meer apps en digitale hulpmiddelen voor gezondheid en welzijn. Zo kun je online informatie vinden over ziektes of klachten. Er zijn apps waarmee je bijvoorbeeld je stemming bijhoudt, leert ontspannen of mindfulness-oefeningen doet. Je kunt chatten met een zorgverlener of praten met mensen die hetzelfde meemaken als jij. Er zijn zelfs spelletjes die je helpen omgaan met angst of stress.
Deze digitale hulpmiddelen kunnen jou ondersteunen. Ze geven je meer inzicht in hoe het met je gaat en kunnen helpen om zelf de regie te houden over je gezondheid en je dagelijks leven.
Wil je direct aan de slag met digitale mentale hulp? Lees hier dan meer over digitale ondersteuning bij psychische klachten, van MIND.
Als je zorg nodig hebt, zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld naar je behandelaar gaan maar vaak ook gebruikmaken van digitale zorg.
Welke vorm het beste bij je past, hangt af van jouw situatie en wensen.
Het is belangrijk om dit samen met je behandelaar te bespreken.
Dat kan met de 3 goede vragen. Zo kun je samen beslissen wat het beste bij jou past.
1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voor en nadelen van de mogelijkheden?
3. Wat betekent dit in mijn situatie?
Er zijn ook slimme oplossingen om langer zelfstandig thuis te wonen.